Idrott

onsdag 12 december 2012

Teknik reflektion

1.  Vad fungerade bra när du gjorde skiss, ritning och modell?
2.  Vad hade du velat förbättra?
3.  Vilka förändringar gjorde du när du skulle bygga modellen jämfört med din skiss/ritning?

4.  Vilka problem tror du att det kan bli om vi bygger den på riktigt?
5.  Hur ska vi lösa de problemen?

6.  Ta reda på hur lecablock görs och vilket material de är gjorda av?

7.  Vilka fördelar finns det med att mura med lecablock?
8.  Vilka nackdelar finns det med att mura med lecablock?
9.  Vilka egenskaper hos lecablock har gjort att vi börjat använda dem istället för sten, trä och tegel?

    10. Varför lägger vi på ett lager med puts utanpå?

      11. Hur påverkar lecablock och puts vår miljö, dels när vi tillverkar det och när vi bygger mycket med det i vårt samhälle?


      1. Jag tyckte att jag gjorde ett bra jobb men det tog lite tid i början att komma på en ideé men sen när jag kom på en så gjorde jag skiss och ritning på en lektion, modellen blev också bra men tog lite längre tid att göra.
      2. Jag ville ha kommit på hur jag skulle göra det snabbare men annars fanns det inget som gick fel.
      3. Jag behövde tänka 3:d och därför tog det längre tid att göra.

      4. Det största problemet skulle nog vara att någon skulle ha sönder den efter en vecka men annars tror  jag att det var att gräva.
      5. Kanske vara lite fler som jobbade med grävandet för att få det at gå snabbare

      6. Lecablock byggs av leca kulor som är gjorda av lera, sand och vatten som bränns vid hög temperatur.

      7. Lecablock är vattentäta och dem är ganska bra på att isolera för att det finns mycket luft i dom, och dom väger inte så mycket.
      8. Dom går lätt sönder och dom kan få mycket fukt i sig (om man inte gör rätt)
      9. dom kostar mindre och isolerar bättre + Väger mindre, ruttnar inte som trä och är vattentäta.

      10. För att skydda lecablocken och för att man inte ska riva sig lika mycket på dem.

      11. Det är ganska miljö vänligt och putsen är inte farligt för miljön för båda är jorda att material som finns i naturen som lera, sand och vatten.

      Inga kommentarer:

      Skicka en kommentar